zondag 24 december 2017

Bak er iets moois van in 2018!



Ik moet bekennen: het bak-er-iets-moois-van-idee is niet van mij. Het was iets onvermijdelijks. Ik zag haar kaart en wist meteen dat ik haar moest waarschuwen voor mogelijk kopieergedrag. (Mijn zwijggeld heeft ze jammer genoeg niet aanvaard ...)  



Het idee mag dan misschien niet helemaal van mij zijn, de twee little chefs op de foto zijn dat wel. Ze kregen, heel toepasselijk, een little chef apron (gratis patroon van Straightgrain).

De koksmuts is dan weer een receptloos recept: met een grote cirkel (van 50-55 cm diameter) en een brede strook (van ongeveer 20 cm) met de lengte van je hoofdomtrek (+1 cm) zie je er in no time very Sergio-like uit.


Ik moet nog meer bekennen: de kaartjesshoot was één en al fake-bake, maar vandaag doken we echt de keuken in voor één van onze succesdesserts: de meringue-rollade met framboos en passievrucht (van James Tanner). Deze MOET je echt eens proberen. Ik ken geen enkel ander dessert met maar vijf ingrediënten dat zo snel klaar is, niet kan mislukken en zo finger lickin' good is. 

Ok, laatste bekentenis ... Mijn meringue-rollades zien er niet zo strak uit als op de foto hierboven, maar ze hebben mij beloofd om er in het nieuwe jaar iets aan te doen.

INGREDIËNTEN

° 4 eiwitten °
° 200 gram fijne suiker °
° 250 ml room °
° 4-6 passievruchten °
(sap en zaadjes apart)
° 200 gram frambozen °

BEREIDING

°  Verwarm de oven voor op 180°C °
° Bekleed een bakplaat met bakpapier °
° Klop de eiwitten stijf en voeg er lepel voor lepel de suiker door °
° Strijk het opgeklopte eiwit uit op de bakplaat °
° Bak 15 minuten in de voorverwarmde oven tot de bovenkant lichtjes krokant is °
° Laat afkoelen °
° Klop ondertussen de room op en roer er het sap van de passievruchten door °
° Draai de meringue om op een nieuw vel bakpapier °
° Verwijder - voorzichtig! - het bakpapier waarop de meringue gebakken is °
° Bestrijk de meringue met de room °
° Bestrooi met frambozen en passievruchtzaadjes °
° Rol de meringue op met behulp van het bakpapier dat eronder ligt °
° Snij in plakken en serveer °
(Dit gaat gemakkelijker als je de rollade eerst eventjes in de diepvries zet.)

SMAKELIJK!

VAN MIEK IS ALTIJD BLIJ MET EEN REACTIE OF EEN VOLGER ERBIJ!

 
PATROON KEUKENSCHORT: Little chef apron (gratis patroon van Straightgrain) 
PATROON KOKSMUTS:
zelf getekend

STOF: Kwantum + eigen stoffenkast vondst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten